Pada pagi ini macam biasa,kami semua berkumpul di hadapan
stesyen teksi di depan hotel.Teksi banyak hari ini dari pagi tadi hanya 3 buah
teksi sahaja yang dapat bergerak ,kesemuanya pergi hantar penumpang ke lapangan
terbang.Kemudian dari jam 8.00 sehinggalah jam 10.30 pagi sebuah pun tidak bergerak-gerak .
Kekadang memang macam itu, kami sudah biasa dengan keadaan
seperti ini.Tidak selalu ada penumpang dan di hotel pun tidak selalu ada orang
yang perlukan teksi ,ada juga yang datang dengan kenderaan sendiri atau dengan
bas pelancung.
Kami macam biasa , bila dah tidak ada pelanggan mulalah buka
meja bulat, masing-masing keluarkan topik apa yang ada di kepala
masing-masing.Dalam kehangatan berborak itu, datang dua orang pelanggan dari arah seberang
jalan sana.Aku kelihatan 2 orang lelaki berbangsa Afrika yang sedang berjalan
dengan tergopoh gapah ke stesyen kami.Di tangan masing-masing ada bag yang
dibawa mereka.
“Teksi, take us to airport”..kata seorang lelaki itu yang
berbadang agak sasa daripada seorang lagi yang agak rendah daripadanya.
Ketika itu Fadzil berada di no. 1 , maka gilirannya untuk
membawa pelanggan tersebut ke lapangan terbang.Fadzil tidak petah berbahasa
Inggeris lalu bangun mendapatkan lelaki
tersebut sambil di tangannya ada senarai tambang .
“Airport Rm 45.00 ringgit Sir”..kata Fadzil sambil
menunjukkan senarai tambang kepada pemuda itu.
Lelaki Afrika itu membelek senarai harga tambang yang berada
di tangan Fadzil sambil berkata sesuatu dalam bahasa ibudanya yang tidak kami
fahami kepada rakannya itu.
“Why Rm 45.00 “ katanya kepada Fadzil sambil membeliakkan
biji matanya yang hitam dan besar itu.
Aku sudah terasa tidak sedap hati ,tentu akan berlaku sesuatu
nanti tersentak dihati ku.Selalunya begitulah akan berlaku sekiranya pelanggan
tidak berpuas hati .Sebab pelanggan ini pun ada berbagai-bagai kerenahnya.Tidak
semuanya baik dan tidak semuanya jahat.Begitu juga lah dengan pemandu teksi ,
tidak semuanya baik .Sebab namanya pun manusia memang akan ada serba sedikit
kekurangannya.
Aku lihat Fadzil dah mengelabah sebab dia tidak begitu fasih
berbahasa Inggeris dan dia juga memang gagap apabila bertutur.Itu adalah
semulajadinya.Kekadang kami pun tak faham bila dia bertutur kerana dia orangnya
yang cepat panic kalau sesuatu keadaan mendesak.
“Price list Rm 45.00 ringgit Sir from station to Airport” itu sahaja yang Fadzil boleh
katakan selainnya dia hanya berdiam diri apabila lelaki Afrika terus membebel
tidak puas hati di atas harga tambang yang dikenakan itu.
Kasihan aku lihat Fadzil dah mula mengeletar dan mengelabah
kekadang aku hendak tergelak juga dengan sifat perangainya yang cepat mengelabah.Aku lihat rakan-rakan aku yang
lainnya mulai tersenyum kambing kepadanya.
Fadzil yang berbadan kurus dan rendah ,kakinya kecil sebelah bila
berjalan memang tampak ketempangannya.Tetapi beliau amat gigih berusaha dalam
mencari rezeki.Keretanya berkilat selalu,tiap-tiap pagi dia akan mengilap
keretanya luar dan dalam.Didalam kami semua yang ada di stesyen ini, beliaulah
yang paling rajin dan kereta teksinya adalah yang paling bersih di antara
semuanya yang ada di stesyen.
“Can you less the fare to us” pinta lelaki Afrika itu kepada
Fadzil sambil memerhatikan jam di
tangannya.
“Ok..I give you Rm 40.00 ringgit”..kata Fadzil sambil
memerhatikan wajah lelaki Afrika itu.
“Ok..let’s go,we are in hurry now”..tegas lelaki Afrika itu
lantas dicapainya bag dan terus fadzil membawa mereka ke teksinya yang berada
di hadapan parkir hotel.
Begitulah ragam
sesetengah pelanggan yang selalu kami berhubung dan aku teringat di mana
pernah ada pelanggan memaki hamun kami di station disebabkan tidak mahu
membayar tambang yang kami tunjukkan dan bermacam-macam kata kesat yang
dikeluarkannya.Bagi aku sememangnya aku
tidak pedulikan apa yang dikatakan kepada kami disebabkan sekiranya kami
bertindak balas tentulah kesalahan tersebut akan jatuh kepada paihak kami sebab
sudah menjadi lumrah bagi kebanyakan masyarakat kalau disebutkan saja tenteng
pemandu teksi banyak negatifnya daripada positif.
Sebagai contoh kalau disebutkan tentang pemandu teksi
,pertama tanggapan masyarakat adalah tidak berpelajaran,bekas banduan,kaki
botol,kaki judi ,kaki perempuan dan berbagai-bagai kejahatan lagi terletak pada
kami tetapi masyarakat kekadang lupa pemandu teksi juga ada yang lebih baik
daripada masyarakat yang mencemuh pemandu teksi.
Walau bagaimana pun berbaik sangka adalah lebih baik daripada
berburuk sangka.Kami juga kecewa dengan sesetengah pemandu teksi yang suka
melakukan jenayah sehingga menimbulkan rasa kurang hormat masyarakat ke atas
semua pemandu teksi .
I never bargain with any taxis in Malaysia or overseas and even tip them after getting off. Some people's mouth are itchy and like to bargain like aunties in the market.
ReplyDelete