Tuesday 17 June 2014

Jodoh oh Jodoh



Pagi ini suasa sungguh dingin sekali, jam menunjukkan pukul 7.00 pagi.Semalam hujan turun dengan lebat dan angin kencang,diatas jalan raya aku dapati ada beberapa ranting dahan  yang patah .Temujanjiku pada jam 7.30 pagi untuk mengambil En.Ibrahim ke lapangan terbang.
“Hello,En.Ibrahim dah siap belum, saya tunggu di bawah kondominum hadapan pos pengawal” kataku setelah sampai dihadapan kondominum yang tersergam indah di Batu Feringghi.
Encik.Ibrahim adalah salah seorang pelanggan tetapku ,dia berkerja sebagai pembekal bagi alat-alat perkapalan .Aku mengenalinya hampir 5 tahun lamanya.Dia merupakan seorang yang baik hati dan tidak lokek .Beliau belum beristeri walaupun usianya mencecah hampir 50 tahun.
Pernah juga aku bertanyakan kepadanya mengapa dia tidak mahu mendirikan rumah tangga walhal dia memang mampu dan berkeupayaan.Selalu bila aku bertanyakan soalan ini dia selalu mengelak dengan berbagai alasan.
Alasannya selalu dia kata tidak ada jodoh ,tak ada masa dan macam-macam lagi helahnya.Aku kekadang pun tertawa bila  dia beri alasan yang tidak masuk akal.Walau bagaimana pun Encik.Ibrahim tidak marah walaupun soalan yang ditanya ini tidak disukainya untuk menjawab.Mukanya sentiasa  manis menunjukkan budiperketinya yang cukup tinggi dan berhemah.
“Assalamualaikom,Encik Ibrahim  apa khabar hari ini” aku menyapanya apabila terlihat dia sedang berjalan dengan bag pakaian yang dibawanya menuju kepada ku yang sedang menunggunya di hadapan pos pengawal.
“Mualaikomusalam” jawabnya seraya menberi bag pakaiannya kepada ku lalu letakkan di boot teksi ku.Jam menunjukkan pukul 7.40 pagi ,perjalanan untuk ke lapangan terbang mengambil masa dalam masa 45 minit.Masih lagi sempat kerana kapal terbangnya jam 9.30 pagi untuk ke Bangkok.
“Semalam hujan lebat, saya terlajak tidur “ katanya sambil membetulkan butang lengan bajunya.
“Saya pun baru sampai En.Ibrahim,kita masih lagi sempat “ ujarku sambil menghidupkan engin teksiku.
“Kali ini berapa hari En.Ibrahim nak ke Bangkok”Tanya ku kepadanya kerana selalunya dia akan keluar negara agak lama juga.
“Kali ini saya cuma pergi dalam seminggu sahaja untuk berjumpa dengan rakan perniagaan saya di sana” ujarnya .
“Nanti balik saya terus balik ke kampong saya di Kelantan ,ada hal keluarga yang hendak dibincangkan oleh keluarga saya disana” katanya sambil tersenyum simpul.
Mukanya yang manis itu membuatkan lagi suasana ceria pada pagi ini antara aku dan En.Ibrahim.Sesekali kami ketawa bersama apabila membincangkan beberapa isu-isu politik tanah air.En.Ibrahim memang tidak berminat dengan politik tetapi amat mengambil tahu tentang hal-hal ehwal politik semasa begitu jugalah dengan aku.Kamiu berdua melayan isu-isu politik tempatan sebagai halua telinga sahaja dan tidak lebih daripada itu.
Tiba-tiba En.Ibrahim meluahkan perasaannya kepada ku sambil mengeluh panjang.”Bang..saya pening bang,keluarga saya memaksa saya supaya berkahwin mereka dah ada calon untuk saya seorang wanita yang lebih muda daripada saya umur dalam 35 tahun bekerja sebagai guru di sekolah menengah di Kelantan.Ini adalah permintaan ibu saya,pening kepala saya memikirkannya.Nak tolak ini kemahuan ibu, nak terima saya betul-betul tak fikirkan tentang nak beristeri dan bersedia mendirikan rumah tangga sebab pekerjaan saya memang begini selalu berjauhan daripada rumah adakalanya berminggu lamanya.Saya takut rumah tangga yang akan saya dirikan ini tidak boleh bertahan lama” katanya sambil merenung jauh kehadapan.
“Dahulu saya pernah bercinta dengan seorang wanita pilihan hati saya selama 3 tahun tetapi akhirnya dia meninggalkan saya sebab saya tidak boleh memberi perhatian terhadapnya, sehingga sekarang  saya rasa fobia dengan perkara ini.Saya tahu pekerjaan saya amat mustahak sebab ianya sebahagian daripada kehidupan saya.Rasanya tidak akan ada wanita yang boleh setia  dan sabar dengan saya disebabkan oleh cara saya bekerja.”Katanya meluahkan perasaannya kepada aku .
“Beginilah En.Ibrahim.Umur En.Ibrahim pun dah meningkat sampai bila agak-agaknya En.Ibrahim boleh bertahan .Setiap insan Allah menjadikannya berpasang-pasangan .Kerana apa Allah menciptakan insanNYA berpasang-pasangan kerana ingin melihat pasangan ini berkembang biak .En.Ibrahim ada segalanya .Apa yang dibimbangkan oleh En.Ibrahim ini hanyalah ganguan sementara sahaja sebab peristiwa cerita lama.Keadaan berubah sekarang ini adakalanya apa yang kita bimbangkan itu tidak akan berlaku ianya cuma perasaan rasa sahaja ataupun kita agak-agak bukannya reality pun.Jadi saya rasa En.Ibrahim kena hadapi realiti kehidupan ini dan ikut sunah nabi saw.Sesibuk Perdana Menteri pun berkahwin, inikan pula orang macam kita ini En.Ibrahim”kata ku sambil ketawa dan kulihat En.Ibrahim senyum simpul dengan kata-kata ku tadi kepadanya.
“Bang..rasa ok ke kalau saya kahwin dan tamatkan zaman bujang saya ini” katanya untuk memdapat poendapatku sekali lagi.
“Kahwin En.Ibrahim kemudian insyaalah Allah akan beri petunjuk macam mana nak lalui perjalanan hidup setelah berkahwin” kata ku dengan memberi semangat kepadanya.
Aku lihat dia tersenyum sambil mengeleng-gelengkan kepalanya dengan kata-kataku tadi.
“Sudah sampai dah di lapangan terbang ni” kataku sambil memberhentikan teksiku di hadapan pintu masuk .
“Terima kasih bang dan terima kasih sekali lagi sebab bagi saya kekuatan tadi”katanya sambil menghulurkan wang tambang kepadaku dan terus mengambil bag pakaiannya dan masuk ke dewan pelepasan untuk mendaftarkan dirinya.




No comments:

Post a Comment