Saturday 5 July 2014

Mulut Manis Seperti Gula


Hari ini aku lihat Gopal berwajah muram sahaja sudah tentu ada yang tidak kena dengan dia hari ini.
“Gopal, ada apa masalah  dengan kamu ni, selalu ceria , apa dah jadi ni “? Aku bertanya kepadanya sewaktu Gopal sedang duduk di atas kerusi di stasyen teksi .
Lantas aku mendekatinya sambil menarik sebuah kerusi untuk duduk rapat dengannya.Aku lihat dia sedang membuka dompet wangnya.
“Tarak pa, ini hari tarak bagus untuk saya” katanya ringkas tanpa memerhati kepada wajah ku.
“Eh..awak selalu tak begini Gopal, cuba cerita mana  tahu saya boleh bantu awak” ujarku sambil menepuk bahunya .

Gopal memandang tepat kearah muka ku lalu bercerita apa yang telah berlaku kepadanya sebentar tadi.Sewaktu beliau melalui jalan pasar dia ada ditahan oleh seorang pelanggan .Pelanggan itu seorang lelaki yang agak berumur memakai kopiah dan berpakaian kemas .

Katanya lelaki itu hendak ke sebuah restoran untuk menghantar bekalan udang galah yang dibekalkannya kepada sebuah restoran dibandar ini.
Gopal dengan berbesar hati membawa pelanggan itu ke pasar yang berhampiran untuk mengambil bekalan udang yang dikatakan oleh pelanggannya tadi.Seperti biasa pelanggan itu memperkenalkan dirinya sebagai Haji dan beliau ada member nasihat kepada Gopal supaya kerja dengan tulus ikhlas ,jangan mencuri dan bercakap bohong kerana perbuatan itu   sangat keji dan tidak bermoral.Biarlah mencari makan ini dilakukan dengan ikhlas dan jujur kepada pelanggangnya.

Di dalam hati Gopal ini menganggap bahawa Haji ini seorang yang sangat mulia dan berhemah , bertutur kata yang sopan dan lembut macam seorang yang berilmu dan sangat alim perwatakannya.

Setelah sampai di hadapan pasar tersebut Gopal pun memberhentikan teksinya dan haji tersebut menyuruh Gopal tunggu senbentar untuk beliau pergi mengambil udang galah untuk dihantarkan di sebuah restoran yang dikatakan oleh Haji tadi.

Setelah menunggu Haji tersebut selama lebih kurang 10 minit kelihatan Haji tadi keluar daripada pasar tersebut dengan sebawa sebuah kotak yang diikat rapi.Kelihatan agak berat juga semasa Haji tersebut membawanya jadi Gopal pun kleluar daripada teksinya ingin membantu Haji tadi mengangkat bersama.
Haji itu berkata kepadanya tidak perlu kerana akan mengotori baju Gopal nanti dan berbau .Sekiranya pakain Gopal kotor dan berbau akan membuat pelanggan kurang selesa dengannya.Di dalam fikiran Gopal benar juga kata-kata Haji tersebut dang opal pun membuka bonet belakang teksinya dan Haji it uterus meletakkan kotak berisi udang galah ke dalam bonet teksi.

Sejurus meletakkan kotak tadi Haji itu meminta Rm50.00 kepada Gopal kerana sebentar tadi wangnya tidak cukup untuk mengambil udang yang dipesannya dan Haji itu berjanji akan melunaskan wang dan tambang teksi sejurus dia menghantarkan kotak berisi udang galah tersebut di restoran .Gopal tanpa banyak bicara mempercayai Haji tersebut dan memberi Rm100.00 kerana tidak ada wang klecil ketika itu. Haji meminta Gopal menunggunya  lebih kurang 5 minit sahaja sebelum mereka menghantar undang tersebut .

Sejurus memberi wang Rm100.00, Haji pun beredar masuk semula kedalam pasar berkenaan kerana untuk menjelaskan baki wang belian udangnya kepada pemborong yang sedang menunggu di dalam pasar tersebut.
Gopal menungggu 5 minit dah berlalu dan terus menunggu sehingga 1 jam tetapi Haji tersebut tidak juga nampak batang hidungnya.Gopal pun terus masuk kedalam pasar mencari Haji berkenaan tetapi sia-sia sahaja kerana tidak ketemui juga.
Rasa resah bercampur  kecewa sudah terbayang dihati Gopal, lantas Gopal pun membuka bonet teksinya dan terus membuka kotak yang berisi udang tersebut,  alangkah terkejutnya yang didapati di dalam kotak tersebut adalah bata merah 2 biji .
Rasa marah dan kecewa sudah tidak dapat dibendung lagi kerana Gopal telah merasakan dirinya ditipu oleh Haji tadi.Dia memang tidak menyangka langsung dirinya ditipu dan diperdayakan oleh Haji tadi kerana dari segi budi bahasanya   bila berbicara sungguh mulutnjya manis bagai gula, tetapi hati lain bicara dan berperwatakan sungguh alim.Tetapi beginikah perangainya yang sebenar sanggup menipunya .

Dengan perasaan marah dan kecewa lalu Gopal pun terus ke stasyen teksi untuk menenangkan fikirannya buat sementara waktu.
Tetapi saya beritahu kepada Gopal bahawa dia sepatutnya bersyukur kerana dia cuma ditipu .Kita pernah dengar bagaimana pemandu teksi dirompak dan ada juga dibunuh dengan kejam oleh perompak .Lalu Gopal pun mengiyakan kata-kata ku kepadanya kerana untuk memujuk hatinya yang sedang panas itu.

aji irtu berkata


2 comments:

  1. Hey, I had a great time reading your website. Can I contact you through email?. Please email me back.

    Regards,

    Angela
    angelabrooks741 gmail.com

    ReplyDelete